Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 44

NHΣΤΙΣΙΜΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ Αφιέρωμα 61 Πιο συγκεκριμένα και σε παγκόσμιο επίπεδο, η έρευνα της Imarc προβλέπει για την αγορά vegan διατροφικών προϊόντων σύνθετο ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης (CAGR) 10,14% την περίοδο 2022-2027. Η αύξηση των περιστα- τικών χρόνιων νοσημάτων είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που ενισχύουν τις πωλήσεις των vegan τροφίμων, ενώ ενισχυτικά λειτουργεί το αυξανό- μενο ενδιαφέρον των καταναλωτών για τα δικαιώματα και την ευημερία των ζώων. Σε κάθε περίπτωση, η έρευνα σημειώνει τη μεγάλη ανάπτυξη της κατηγορίας τα επόμενα χρόνια, η οποία στην Ελλάδα «μεταφράζε- ται» σε θετικές προσδοκίες και για τον τομέα των νηστίσιμων προϊόντων. Η vegan αγορά ενισχύει τα νηστίσιμα προϊόντα στην Ελλάδα Η αγορά των vegan προϊόντων διευρύνεται διαρκώς και αναμένεται να αποτελέσει κυρίαρχη κατηγορία τα επόμενα χρόνια, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην Ελλάδα. Όλο και περισσότεροι κωδικοί είναι διαθέσιμοι πλέον και για τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα της μικρής λιανικής στην πατρίδα μας, με κορυφαίες εταιρείες στον κλάδο των τροφίμων, των απορρυπαντικών, της προ- σωπικής υγιεινής και άλλων να λανσάρουν πλέον σχετικά προϊόντα. Τα νούμερα αναμένεται όμως να συνε- χίσουν να μεγαλώνουν με γοργό ρυθμό και τα επόμενα χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι το χρηματοοικονομικό ίδρυμα της UBS σε πρόσφατη έκθεσή του εκτίμησε ότι ο τζίρος της αγοράς των plant-based προϊόντων θα εκτιναχθεί από 4,6 δισε- κατομμύρια δολάρια το 2018 σε 85 δισεκατομμύρια δολάρια (ή 76 δισεκατομμύρια ευρώ) το 2030. Ως εκ τούτου, γίνεται αντιληπτό ότι η ζήτηση για vegan και plant-based προϊόντα θα συνεχίσει να είναι ανοδική, διαμορφώνοντας αντίστοιχα και τα ράφια στα μίνι μάρκετ και στα υπόλοιπα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου και της μικρής λιανι- κής, ειδικά την περίοδο της Σαρακοστής, που οι πωλήσεις των συγκεκριμένων προϊόντων ενισχύονται όχι μόνο από τους vegans, αλλά και από όσους νηστεύ- ουν για το Πάσχα. Όσον αφορά την ανοδική πορεία της vegan αγοράς πάντως, χαρακτηριστικά είναι και τα στοιχεία από πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τις διατροφικές τάσεις που θα κυριαρχήσουν στο μέλλον, επηρεάζοντας τον κλάδο του σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής. Όπως έχει γίνει ήδη σαφές και στους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ, όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν χορ- τοφαγικές δίαιτες, αναζητώντας εναλλακτικά προϊόντα στα ράφια. Σύμφωνα με την έρευνα, στην Ελλάδα, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι βρίσκεται περί- που στο 4%, δηλαδή 400.000 πολίτες, με τους μισούς από αυτούς να αυτοπροσδιορίζονται ως vegans (δεν καταναλώνουν καθόλου ζωικά προϊόντα) και τους άλλους μισούς ως vegetarians (δεν καταναλώνουν κρέας, ψάρι κ.λπ .). Δίπλα σε αυτή την κατηγορία κατα- ναλωτών υπάρχουν οι flexitarians ή ημιχορτοφάγοι, καταναλωτές δηλαδή που προσπαθούν να υιοθετήσουν μια πιο χορτοφαγική διατροφή, αλλά όχι ολοκληρωτικά χορτοφαγική. Η κατηγορία αυτή εκπροσωπεί περίπου το 15% του πληθυσμού, περίπου 1,5 εκατ. πολίτες, δηλαδή μια πολύ σημαντική κοινωνική και καταναλω- τική ομάδα. Η προαναφερθείσα τάση αναμένεται να κάνει πιο έντονη την αναζήτηση για εναλλακτικά φυτικά υλικά, τρόφιμα και προϊόντα, προκειμένου να καλυφθούν οι υπάρχουσες διατροφικές συνήθειες. Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα, το κρέας εργαστηρίου κ.λπ . κυκλοφορούν ήδη στην ελληνική αγορά. Υπάρχει άλλωστε πλέον ένα καταναλωτικό κοινό που κάνει τις συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές (αν και σε χαμη- Φυτικά τυριά, εναλλακτικοί τύποι κρέατος και ψαριού, καθώς και πλήθος vegan μπισκότων και άλλων σνακ μπορούν πλέον να ενισχύσουν την κατηγορία των νηστίσιμων προϊόντων. Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα, το κρέας εργαστη- ρίου κ.λπ. θεωρούνται πλέον ιδανικά και για τη Σαρακοστή.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=