Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 44

79 έρευνα στην υποχώρηση των μέτρων προστασίας για την παν- δημία του κορωνοϊού, καθώς και στις παρατεταμένα ήπιες καιρικές συνθήκες. Οι εξελίξεις αυτές σηματοδο- τούν την επιστροφή στο φυσικό κατάστημα, όπως αυτή αποτυπώνεται το τελευταίο διάστημα. Εντούτοις, η λει- τουργία της αγοράς δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί στα προ Covid-19 επίπεδα, ενώ καταναλωτικές συμπεριφο- ρές οι οποίες είχαν διογκωθεί κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, όπως οι διαδικτυακές αγο- ρές, διατηρούνται, έως ένα βαθμό, ακόμη και σήμερα. Στα παραπάνω θα πρέπει να προ- στεθεί ο αντίκτυπος της ενεργειακής κρίσης και των ανα- τιμήσεων και η αυξημένη αβεβαιότητα την οποία επέ- φερε σε καταναλωτές και επιχειρήσεις. Η εικόνα στην αγορά στο τέλος του 2022 Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΣΣΕ για την εορτα- στική περίοδο των Χριστουγέννων στο κλείσιμο του 2022 μέχρι την Πρωτοχρονιά του 2023, τα περισσότερα καταστήματα ήταν ικανοποιημένα από την κίνηση στην αγορά. Πιο συγκεκριμένα, από την έρευνα προέκυψαν τα εξής: • Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (26,4%) σημείωσε υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη εορταστική περίοδο του 2021-22, ενώ σχεδόν μία στις δύο (43,6%) δεν κατέγραψε κάποια μεταβολή. Ωστόσο, το 29,4% των επιχειρήσεων εμφάνισε πτώση των πωλήσεων σε σχέση με πέρυσι. Σε αυτό το σημείο υπο- γραμμίζεται πως στο περυσινό δελτίο οι επιδόσεις των καταστημάτων συγκρίνονταν με εκείνες του 2020, όταν η αγορά λειτουργούσε υπό τους ασφυκτικούς περιορι- σμούς της πανδημίας. • Λαμβάνοντας υπόψη τις νέες προκλήσεις (ενεργειακή κρίση / ανατιμήσεις), το 27% των επιχειρήσεων δήλωσε πολύ / πάρα πολύ ικανοποιημένο από τις πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο. Περισσότερες από τις μισές (54,0%) εμφανίζονται μέτρια ικανοποιημένες, ενώ το 19% λίγο έως καθόλου. Τα ευρήματα αυτά αφορούν την απόσταση μεταξύ των προσδοκιών και των πραγ- ματικών πωλήσεων. • Ο υψηλός βαθμός ικανοποίησης από την επισκεψιμό- τητα στα καταστήματα οφείλεται στην άρση των περιορισμών των μετακινήσεων και στην επιθυμία των καταναλωτών για επιστροφή στην κανονικότητα. Περισσότερες από μία στις τρεις (36,8%) επιχειρήσεις δήλωσε από πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένη από την επισκεψιμότητα, ενώ σχεδόν οι μισές (47,9%) δήλω- σαν μέτρια ικανοποιημένες. • Παραδοσιακά, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση ήταν πριν από τα Χριστού- γεννα. • Οι παρατεταμένες αναταράξεις και η αβεβαιότητα στην αγορά οδήγησαν μία στις τρεις επι- χειρήσεις (35,6%) να πραγματοποιήσουν προσφορές / εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο. Ειδικότερα, το 71% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις υιοθέτησαν ποσοστό που κυμάνθηκε από 11% έως 30%. Το εύρημα αυτό εξηγεί, εν μέρει, το γεγο- νός ότι στις μισές (50,3%) κινήθηκαν περισσότερο τα πιο οικονομικά εμπορεύματα. Μια δεύτερη εξήγηση μπορεί να δοθεί και από το γεγονός ότι ευνοήθηκαν οι επισκέ- ψεις / συναθροίσεις και συνεπώς η ανάγκη για ανταλλαγή συμβολικών δώρων. • Για το 2022 συνολικά, η αγορά παρουσιάζει μια μεικτή εικόνα συγκριτικά με το 2021, με τις θετικές αποκρίσεις να αντισταθμίζουν τις αρνητικές. • Η ανισότητα στις επιδόσεις αποτυπώνεται και στις προβλέψεις των πωλήσεων για το 2023. Μία στις πέντε επιχειρήσεις (18,4%) δηλώνει αδυναμία πρόβλεψης, εξαιτίας της υψηλής αβεβαιότητας και του ιδιαίτερα ρευστού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ενώ μία στις τέσσερις (26,4%) αναμένει επιδείνωση. • Βασικοί παράγοντες τροφοδότησης αυτής της αβεβαι- ότητας είναι αφενός οι ανατιμήσεις στο ενεργειακό κόστος, αφετέρου η αύξηση των τιμών των προμηθευ- τών. Ως εκ τούτου, περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (53,7%) δηλώνουν εξαιρετικά υψηλή αρνητική επίδραση. Για σχεδόν έξι στις δέκα επιχειρή- σεις (58,9%) οι ανατιμήσεις των τιμών των εμπορευμάτων από τους προμηθευτές κυμάνθηκαν από 11% έως 30%. Μ Η αβεβαιότητα στην αγορά οδήγησε μία στις τρεις επιχειρήσεις να πραγματοποιήσουν προσφορές ή και εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=