Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 44

35 γιατί σύμφωνα με στοιχεία από την εταιρεία μετρήσεων NielsenIQ, ο τζίρος στο οργανωμένο λιανεμπόριο τρο- φίμων το 2022 αυξήθηκε κατά 6,3%, με αρκετές κατηγορίες προϊόντων να παρουσιάζουν θετικές ροές, όχι μόνο σε αξία, λόγω των ανατιμήσεων, αλλά και σε όγκο πωλήσεων. Για παράδειγμα, η κατηγορία «τρό- φιμα & ποτά» παρουσίασε την πιο θετική τάση της τάξεως του +7,1%, με τη ζήτηση να παραμένει σχεδόν θετική, έστω και στο +0,5%. Νέες ανατιμήσεις το 2023 Τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής βλέπουν και το 2023 τις τιμές στην πλειονό- τητα των προϊόντων τους να συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, καθιστώντας την πώλησή τους πιο δύσκολη, ειδικά στα συγκε- κριμένα σημεία, όπου οι τιμές είναι πάντα μεγαλύτερες, αναγκα- στικά, σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ. Στο ξεκίνημα του έτους, λοιπόν, καταγράφονται νέες ανατιμή- σεις, της τάξης του 5% με 10%, σε μια σειρά από βασικά είδη, όπως τα γαλακτοκομικά, τα κρέατα και τα απορρυπαντικά. Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, οι ανατιμήσεις οφείλονται στην αύξηση του πληθωρι- σμού του τελευταίου τρίμηνου του 2022, καθώς οι επιχειρήσεις ξεκίνησαν από τις πρώτες ημέρες του 2023 να ανεβάζουν αναδρομικά τις τιμές. Ο ίδιος μάλι- στα ανέφερε σχετικά: «Το τελευταίο τρίμηνο δεν είχαμε καθόλου ανατιμήσεις και όλη η πληθωριστική πίεση που μαζεύτηκε σε διάφορα προϊόντα Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο αποτυπώνεται στις αυξήσεις που κάνουν οι εταιρείες τον Ιανουάριο. Θα έλεγα ότι έχουμε μια μεσο- σταθμική αύξηση της τάξεως του 7%». Τα στοιχεία δείχνουν όμως ότι ο πληθωρισμός συνεχί- ζει να βρίσκεται στα ύψη. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία καταγραφή του Νοεμβρίου, ο ρυθμός ανόδου συνεχίστηκε με αύξηση 8,5%, σε σύγκριση με τον αντί- στοιχο μήνα του 2021. Ως εκ τούτου, έγιναν ανατιμήσεις σε όλη την γκάμα των αγαθών και υπηρεσιών (π.χ. ενέργεια, πλην ηλεκτρισμού, και είδη διατροφής). Συγκεκριμένα, μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου, συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε είδη διατροφής, όπως σε: Ψωμί (1,3%), άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαρο- πλαστικής (2,3%), Μοσχάρι (1,4%), Γιαούρτι (4,4%), Τυριά (2,8%), Ελαιόλαδο (3,2%), Φρούτα νωπά (3,4%), Λαχα- νικά κατεψυγμένα (4%), Χυμούς φρούτων (4,5%) και Αλκοολούχα ποτά μη σερβιριζόμενα (0,7%). Αντίθετα, μειώσεις τιμών υπήρξαν σε: Ζυμαρικά (7,2%) και Λαχα- νικά νωπά (4,4%). Στον τομέα της ενέργειας, αυξήθηκαν οι τιμές σε Ηλεκτρισμό (2,2%) και Καύσιμα αυτοκινήτου - βεν- ζίνη (2%), ενώ μειώθηκαν σε Πετρέλαιο θέρμανσης (7,9%) και Πετρέλαιο κίνησης (2,9%). Νέες ανατιμήσεις καταγράφηκαν και σε Ενοίκια κατοικιών (1,1%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυ- ριού (1,2%), Αυτοκίνητα καινούρια (2,2%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,2%) και Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,3%). Περιορίζεται η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων Οι συνεχείς ανατιμήσεις έχουν αρχίσει να προκαλούν «πονοκέφαλο» στους καταναλωτές σε ευρωπαϊκό επί- πεδο αλλά και στην Ελλάδα, καθώς αυξάνεται το κόστος ζωής. Αποτελεί, μάλιστα, τη μεγαλύτερη ανη- Το 71% των Ελλήνων δηλώνει ότι το βιοτικό του επίπεδο έχει χαμηλώσει εν μέσω των ανατιμήσεων στην αγορά. έρευνα Οι ανατιμήσεις ανησυχούν τους Έλληνες καταναλωτές και περιορίζουν την αγοραστική τους δύναμη. Μέσω POS θα γίνονται οι πληρωμές με το market pass και στα μίνι μάρκετ.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=