Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 42

79 έρευνα Χωρίς τέλος οι ανατιμήσεις στα ράφια Συνεχίζονται σταθερά τον τελευταίο καιρό οι ανατιμήσεις στα περισσότερα προϊόντα στα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ, με το αλεύρι, το ψωμί για τοστ, το φρέσκο γάλα και τα μακαρόνια να έχουν γίνει πια πανάκριβα. Σύμφωνα με τα στοιχεία από την πλατφόρμα Παρατηρη- τήριο e-Καταναλωτής, η τιμή για επώνυμο αλεύρι για όλες τις χρήσεις (συσκευασία ενός κιλού) από 1,28 ευρώ την 1η Μαρτίου έφτασε την 1η Αυγούστου στα 1,86 ευρώ, αύξηση της τάξεως του 45%. Επώνυμο ψωμί για τοστ (συσκευασία 500 γρ.) που στις αρχές Μαρτίου η μέση τιμή του ήταν στα 1,85 ευρώ, στις αρχές Αυγούστου κατέγραψε αύξηση άνω του 18,9%, στα 2,20 ευρώ. Πανάκριβο και το φρέσκο γάλα (συσκευασία ενός λίτρου), που από 1,38 ευρώ έχει εκτοξευ- θεί στα 1,82 ευρώ, δηλαδή έχει ανατιμηθεί κατά 31%, ενώ ένα πακέτο μακαρόνια 500 γραμμαρίων, που πριν από πέντε μήνες στοίχιζε 97 λεπτά, πλέον πωλείται προς 1,20 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 23,7%. Νέες αυξήσεις καταγράφονται όμως και κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου. Πιο συγκεκρι- μένα και σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία από την πλατφόρμα Παρατηρητήριο e-Καταναλωτής, έχει αρχίσει να γίνεται ακόμη πιο ακριβό το καλάθι της νοικοκυράς, με προϊόντα όπως τα γαλακτοκομικά να επηρεάζονται από τη χαμηλή παραγωγή γάλακτος στη χώρα μας. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις, πάντως, εκτιμά- ται ότι θα καταγραφούν στα εξής προϊόντα: • Κρουασάν, τσουρέκια και κέικ έως 20% • Τυριά έως 12% • Σαπούνια και υγρά πιάτων έως 9% • ζυμαρικά έως 8% • καθαριστικά και μαλακτικά ρούχων έως 8% • ρύζι έως 5% • βούτυρο έως 5% Το 60% των καταστημάτων αύξησαν τις τιμές τους Ένα σημαντικό ποσοστό των επιχειρήσεων αναγκά- στηκε να αυξήσει τις τιμές λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους, ενώ άλλες εκφράζουν φόβο για ενδεχόμενη διακοπή της λειτουργίας τους. Συγκεκρι- μένα, σύμφωνα με το εξαμηνιαίο δελτίο οικονομικού κλίματος του IME ΓΣΕΒΕΕ, ο Δείκτης Οικονομικού Κλί- ματος των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων ενισχύεται για τρίτο συνεχόμενο εξάμηνο και διαμορ- φώνεται στις 54,3 μονάδες, αλλά με σοβαρά προβλήματα ρευστότητας. Συγκεκριμένα, περισσότερες από 1 στις 3 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (37,1%) δήλωσαν ότι έχουν μηδενικά ρευστά δια- θέσιμα (27,8%) ή διαθέσιμα που επαρκούν λιγότερο από μήνα (9,2%). Παράλληλα, οι επιπτώσεις από τις ανατιμή- σεις εντείνονται. Το κόστος λειτουργίας των επιχειρή- σεων συνεχίζει να αυξάνεται, καθώς με βάση τα ευρήματα της έρευνας αυξήθηκε μεσοσταθμικά το κόστος ενέργειας κατά 76%, το κόστος προμήθειας πρώτων υλών και εμπορευμάτων κατά 43,5%, το κόστος καυσίμων οχημά- των κατά 57,8% και το κόστος προμήθειας εξοπλισμού και μηχανημάτων κατά 26,2%. Συνέπεια του αυξημένου κόστους λειτουργίας ήταν να καταγραφεί ιστορικά υψη- λός αριθμός επιχειρήσεων που αύξησαν τις τιμές πώλησης αγαθών/υπηρεσιών. Το πρώτο εξάμηνο του 2022, 6 στις 10 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (59,2%) προχώρησαν σε αύξηση των τιμών τους. Μ Οι νεότερες γενιές είναι πρόθυμες να πληρώσουν περισσότερο για προϊόντα ή υπηρεσίες που προσφέρουν άνεση, πρακτικότητα και ευκολία.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=