Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 42

37 ρεπορτάζ (FMI) ανέδειξε τις νέες τάσεις στις αγορές παντοπω- λείου, οι οποίες και αναμένεται να ενισχυθούν το επόμενο διάστημα, με σημαντικές επιδράσεις και στις πωλήσεις του 2023. Οι νέοι κανόνες διατροφής Η δίαιτα για απώλεια βάρους φαίνεται ότι δεν είναι πια βασικός στόχος των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν στραφεί γενικότερα σε «κανόνες» διατροφής, τους οποίους και προσπαθούν πλέον να ακολουθούν στα- θερά, άσχετα με το σωματικό τους βάρος. Σχεδόν οι μισοί (48%) από τους ερωτηθέντες αγοραστές δήλωσαν ότι ακολουθούν μία ή περισσότερες «προ- σεγγίσεις στο φαγητό», αναφέροντας δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων (11%), διαλείπουσα νηστεία (9%), φυτική διατροφή (8%) και διαισθητική διατροφή (8%). Οι αγοραστές ενοποιούν τον αριθμό των διατροφικών προσεγγίσεων που ακολουθούν κατά τη διάρκεια ενός έτους, ακολουθώντας κατά μέσο όρο 2,3 το 2022, από 2,8 το 2021. Τα στοιχεία της FMI δείχνουν ότι οι κανόνες που τείνουν να απαιτούν περισσότερη πειθαρχία είναι πιο πιθανό να απορριφθούν. Τις μεγαλύτερες μειώσεις από έτος σε έτος σημείωσαν η διατροφή χωρίς γαλακτοκομικά προϊόντα (4 ποσοστι- αίες μονάδες), το Paleo, η διατροφή που δεν περιλαμβάνει δηλαδή γαλακτοκομικά, όσπρια και σιτηρά (3 ποσοστιαίες μονάδες), και η δίαιτα με προϊό- ντα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη (3 ποσοστιαίες μονάδες). Αύξηση των δαπανών για premium προϊόντα Την ώρα που ο πληθωρισμός και οι αυξανόμενες τιμές των τροφίμων αυξάνουν και τον λογαριασμό στο καλάθι του καταναλωτή, ορισμένοι πελάτες ξοδεύουν περισσότερα σε παντοπωλεία, αγοράζοντας προϊόντα υψηλής ποιότητας. Το 19% των καταναλωτών που ξοδεύουν περισσότερα σε είδη παντοπωλείου φέτος σε σχέση με πέρυσι δηλώνει ότι αυτό οφείλεται εν μέρει στην αγορά ειδών υψηλότερης ποιότητας -τα λεγόμενα premium- σύμ- φωνα πάντα με την έρευνα της FMI. Οι καταναλωτές που τείνουν να αγοράζουν προϊόντα υψηλής ποιότητας συνήθως έχουν υψηλότερο εισό- δημα ή συνδρομή από τους γονείς. Τα στοιχεία δείχνουν ότι δημοφιλείς κατηγορίες για τους αγορα- στές premium προϊόντων είναι οι παιδικές τροφές, τα φυτικά υποκατάστατα κρέατος, τα κιτ γευμάτων, τα φρέσκα παρασκευασμένα τρόφιμα, τα νωπά κρέατα και τα θαλασσινά. «Αυτές είναι οι κατηγορίες που πιθα- νόν να διατηρήσουν τη συνεχιζόμενη πριμοδότηση, ακόμη και παρά την ανησυχία των αγοραστών για τον πληθωρισμό των τροφίμων» σημειώνεται στην έκθεση. H έρευνα δείχνει επίσης ότι οι καταναλωτές χωρίζο- νται σε δύο κατηγορίες, όσον αφορά τα φρέσκα τρόφιμα: σε αυτούς που επιλέγουν premium ποιοτικά προϊόντα και σε αυτούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν τις ανατιμήσεις και τελικά οδηγού- νται σε άλλες επιλογές, όπως στα αντίστοιχα κατεψυγμένα τρόφιμα. Αυτό είναι ένα σημείο που θα πρέπει να έχουν υπόψη τους οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής, αφού τα δύο άκρα φαίνεται να κερδί- ζουν στη συγκεκριμένη κατηγορία. Οι καταναλωτές αναζητούν έτοιμο φαγητό Το έτοιμο φαγητό παραμένει πολύ ψηλά στη ζήτηση, αλλά τα καταστήματα της μικρής λιανικής δεν έχουν καταφέρει ακόμη να αξιοποιήσουν την ευκαιρία στην αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία της FMI. Όταν ρωτήθηκαν γιατί επιλέγουν εστιατόρια αντί για παντοπωλεία, το 40% των 1.400 ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν θέλει να μαγειρεύει. Όταν ρωτήθηκαν γιατί δεν επιλέγουν φρέσκο έτοιμο φαγητό σε παντοπωλείο, το 29% ανέφερε ότι δεν το είχε σκεφτεί και το 28% ότι το εστιατόριο είχε καλύτε- ρες επιλογές. Η διατροφή που ακολου- θούν πολλοί καταναλωτές αλλάζει και μαζί και οι αγορές τους. Σχεδόν το 20% των καταναλωτών ξοδεύει περισσότερα, ακόμη και εν μέσω ακρίβειας, για αγορές premium προϊόντων.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=