Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 42

31 ρεπορτάζ ντησε ότι όταν βρίσκει στο μάρκετ ελληνικά προϊόντα, τα προτιμά από τα εισαγωγής, σημειώνοντας σημαντική αύξηση από το 78% που ήταν στην περυσινή έρευνα. Διευκρινίζεται, πάντως, ότι η ερώτηση αυτή αφορά την πρόθεση του καταναλωτή και φυσικά δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του, που επηρεάζεται από πολλα- πλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα, προσφορές κ.λπ .). Στην ίδια έρευνα, σημειώνεται ότι το 73,7% των ερωτη- θέντων πιστεύει ότι υπάρχει στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής, ενώ το 90,9% δηλώνει ότι επιθυμεί να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής. Ακόμη, το 75,7% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι τα ελληνικά προϊό- ντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα, ποσοστό που αυξήθηκε από το 62% που ήταν το 2021, καταδει- κνύοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην ελληνική παραγωγή. Το 88,7% πιστεύει ότι επιλέγοντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας και το 80,8% ότι με τα ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μεί- ωση της ανεργίας. Διακρίνεται, λοιπόν, η ορθολογική αντιμετώπιση του θέματος και η κατανόηση της σημασίας που έχει η στήριξη των εγχώ- ριων προϊόντων για την παραγωγή και τους εργαζόμε- νους. Την ίδια στιγμή, η κατανάλωση εγχώριων και τοπι- κών προϊόντων αποτελεί και οικολογική επιλογή, καθώς προκαλεί πολύ μικρότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον, ελαχιστοποιώντας τις μεταφο- ρές, τις αποθηκεύσεις και γενικότερα τις επιβαρύνσεις που προκαλεί η εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, οδηγεί περισσότερους καταναλωτές στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες να στρέφονται σε προϊόντα που παράγονται πλησιέστερα σε αυτούς. Το ίδιο κάνουν και επιχειρήσεις στον τομέα των προμη- θειών, εφαρμόζοντας μια γνήσια οικολογική στρατηγική, χωρίς στοιχεία προσποίησης που δυστυ- χώς εντοπίζονται σε κάποιες άλλες περιπτώσεις. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι οι επιχειρήσεις δίνουν σήμερα έμφαση στον παράγοντα «Made in Greece» και προβάλλουν το γεγονός ότι τα προϊόντα τους είναι ελλη- νικής παραγωγής, καθώς αυτό αποτελεί σημαντικό αγοραστικό κριτήριο για τους καταναλωτές. Ο κορωνοϊός έδωσε νέα ώθηση Η κρίση του κορωνοϊού άλλαξε δραστικά τις αγοραστι- κές συνήθειες των καταναλωτών και, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, έδωσε νέα ώθηση και στα προϊόντα Μade in Greece. Σύμφωνα με τα στοιχεία σχετικής έρευνας την περίοδο της πανδημίας, επηρεάστηκαν αναπόφευκτα και οι καταναλωτικές τάσεις, με την αγοραστική συμπεριφορά των Ελλή- νων να δημιουργεί νέα δεδομένα. Για παράδειγμα, το ποσοστό των καταναλωτών που προτίμησε συσκευασμένα προϊόντα βιομηχανικής επεξεργα- σίας (χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση) αυξήθηκε από 19% σε 33%. Η εξέλιξη αυτή έδειξε και την εμπιστοσύνη που έχουν οι καταναλωτές πλέον στα συστήματα διασφάλισης ποιότητας της βιομηχανίας τρο- φίμων. Αντίστοιχα, οι καταναλωτές άρχισαν να στρέφονται περισσότερο και σε προϊόντα ελληνικής προέλευσης (σε ποσοστό 60%), ελέγχοντας κυρίως την προέλευση των τροφίμων (σε ποσοστό 48%), ενώ προ- τίμησαν και τα κοντινότερα καταστήματα σούπερ μάρκετ για τις αγορές τους (σε ποσοστό 72%). Αξιοση- μείωτο είναι, μάλιστα, ότι στην ερώτηση «Αν αύριο το πρωί εξαφανιζόταν ο κορωνοϊός και επανερχόμασταν στις προηγούμενες συνθήκες αγοράς, θα διατηρούσατε τις παραπάνω αγοραστικές συνήθειες;» ποσοστό 46% του κοινού απάντησε θετικά. Αυτό το στοιχείο αποτελεί ένδειξη ότι οι εξελίξεις που συνέβησαν στην ελληνική κοινωνία εν μέσω πανδημίας αναμένεται να έχουν συνέπειες για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Πάνω από το 90% των καταναλωτών δηλώνει ότι επιθυμεί να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής. Το 48% των καταναλωτών ελέγχει την προέλευση των τροφίμων στα ράφια.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=