Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 25
51 αγορά κινήθηκε ελαφρώς ανοδικά, καθώς το πρώτο εννιάμηνο του έτους σημειώθηκε αύξηση 2,1% σε αξία πωλήσεων και 6,9% σε όγκο, με θετικές παραμέτρους να αποτελούν η στροφή των καταναλωτών σε νέους premium κωδικούς κι η σταδιακή επαναφορά της λει- τουργίας της αλυσίδας Μαρινόπουλος, μετά την εξαγορά της από τον Σκλαβενίτη. Ένα από τα βασικά προβλήματα, που παραδοσιακά ταλάνιζε τον κλάδο των αλλαντικών, ήταν το χαμηλό ποσοστό εξαγωγών, το οποίο έπρεπε να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες, προκειμένου να επιβιώ- σουν κατά τη διάρκεια της κρίσης. Η ανάπτυξη εξωστρέφειας για τις μεγάλες αλλαντοβιομηχανίες έγινε μονόδρομος, καθώς άρχισαν να καταβάλλουν προσπά- θειες να αυξήσουν τις εξαγωγές τους και να παραχωρήσουν προς ενοικίαση τις πατέντες τους σε ξένες βιομηχανίες. Η δραστηριότητα στο εξωτερικό επέ- τρεψε στις ελληνικές επιχειρήσεις να απεμπλακούν από το στενό όριο της εγχώριας αγοράς, αντισταθμίζοντας έτσι τις εσωτερικές απώλειες και τροφοδοτώντας την ανάπτυξή τους. Οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς Η αγορά των αλλαντικών εμφανίζει υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, με τις τρεις μεγάλες βιομηχανίες, Creta Farms, Υφαντής και Νίκας, να κατέχουν περίπου το 60% του συνολικού τζίρου. Οι βιομηχανίες αυτές παράγουν ευρεία γκάμα προϊόντων, που φέρουν εδραιωμένα εμπο- ρικά σήματα, καλύπτοντας το σύνολο σχεδόν της αγο- ράς πανελλαδικά. Οι όμιλοι αυτοί έχουν επεκτείνει την προϊοντική τους βάση, παρά- γοντας και διαθέτοντας και κατεψυγμένα κρεατοσκευά- σματα και προϊόντα κρέατος, λαχανικά, σαλάτες και πίτσες. Συγκεκριμένα, η κρητική αλλα- ντοβιομηχανία Creta Farms, παρά τα πολλαπλά διοικητικά προβλήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει, διατήρησε την ηγετική θέση στον κλάδο των αλλαντικών για το 2018, με μερίδιο αγοράς που ξεπέρασε το 26%, και σημείωσε αύξηση των πωλήσεων, οι οποίες ανήλθαν στα 117,8 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση 9%, σε σχέση με τη χρήση 2017. Η εταιρεία Νίκας, το πρώτο εξάμηνο του 2019, κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων κατά 2,11% στα 19,7 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, η εταιρεία αύξησε το μερίδιό της στο σύνολο της αγοράς αλλαντικών σε όγκο κατά 1,6 ποσο- στιαίες μονάδες, από 15,7 % στο α’ εξάμηνο του 2018 σε 17,3% την τρέχουσα αντίστοιχη περίοδο, γεγονός που σχετίζεται με τα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετωπί- ζει ο βασικότερος ανταγωνιστής της Creta Farms. «Κερδισμένη» από την κρίση της Creta Farms βγήκε κι η αλλαντοβιομηχανία, Υφαντής, η οποία βέβαια πλέον έχει μετεξελιχθεί σε έναν όμιλο τροφίμων με δραστηριότητες και πέρα από τα αλλαντικά. Το 2018, σύμφωνα με εκτι- μήσεις, η εταιρεία πραγματοποίησε ενοποιημένες πωλήσεις περίπου 146 εκατ. ευρώ, έναντι 133,8 εκατ. ευρώ το 2017, ενώ τα λειτουργικά της κέρδη διαμορφώ- θηκαν σε 12,5 εκατ. ευρώ από 10,1 εκατ. ευρώ το 2017. Πρόκειται για έναν κλάδο, ο τζίρος του οποίου υπολογίζεται στα 300-350 εκατ. ευρώ. Σύμ- φωνα με πηγές της αγοράς, το α’ εξάμηνο του 2019, στην αγορά αλλαντι- κών καταγράφηκε αύξηση 5,4% αναφορικά με τους όγκους πωλήσεων και αύξηση κατά 5,6% όσον αφορά τις αξίες σε σχέση με πέρσι. Εκπλήξεις, όμως, αναμένεται να σημειωθούν στα νού- μερα του β’ εξαμήνου, εξαιτίας της κρίσης που αντιμετώπισε ο μεγάλος «παίκτης» της αγοράς, Creta Farms. «Κεφάλαιο» Creta Farms H Creta Farms διατηρεί την ηγετική θέση της στην αγορά, με μερίδιο αγοράς της τάξης του 26%, η οποία υποστηρίζεται κατά κύριο λόγο από το brand name του Εν Ελλάδι. Με όχημα το Εν Ελλάδι, μάλιστα, η Creta Farms έφερε καινοτομίες και στην κατηγορία της κατά- ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ Αφιέρωμα «Η αγορά των αλλαντικών εμφανίζει υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, με τις τρεις μεγάλες βιομηχανίες, Creta Farms, Υφαντής και Νίκας, να κατέχουν περίπου το 60% του συνολικού τζίρου.»
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=