Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 19
64 έρευνα Ο ι επιλογές των καταναλωτών πάντως, είναι ξεκά- θαρο ότι επηρεάζονται και από την τιμή των προϊόντων, αφού εν μέσω κρίσης, αποτέλεσε σε κάποιες περιπτώσεις, ακόμη και το νούμερο ένα παράγοντα για τα ψώνια των Ελλή- νων. Είναι χαρακτηριστικό ότι 15 από τις 26 κατηγορίες, που μελέτησε το Ινστι- τούτο, παρουσιάζουν μείωση στη μέση τιμή ανά μονάδα μέτρησης, την οποία πληρώνει ο κατανα- λωτής, κάτι το οποίο οφείλεται τόσο στις αλλαγές στις τιμές των προϊόντων όσο και στις αγοραστικές επιλογές των καταναλω- τών, όπως η στροφή προς φθηνότερα προϊόντα στην ίδια κατηγορία ή η αξιοποίηση των προσφορών και εκπτώσεων που παρέχουν οι «αλυσίδες» σουπερμάρ- κετ και η βιομηχανία τροφίμων. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι τη συγκεκριμένη χρο- νική περίοδο ο Φ.Π.Α. στα τρόφιμα αυξήθηκε για τα περισσότερα τρόφιμα από το 9% το 2010 στο 13% από το 2015 και για αρκετά τρόφιμα από το 9% το 2010 στο 24% από το 2016, ενώ άλλα προϊόντα, όπως ο καφές και τα οινοπνευματώδη, αύξησαν την τιμή τους λόγω ειδικών φόρων κατανάλωσης. Αυτός είναι και ο λόγος που προϊ- όντα, όπως το κρασί και ο καφές, παρουσιάζουν τόσο σημαντικές αυξήσεις στη μέση τιμή 26% και 22% αντί- στοιχα. Σε γενικές γραμμές, καταγράφεται μία ανταπόκριση της αγοράς στις διατροφικές συνήθειες, καθώς σε κατηγορίες, όπως π.χ. τα ζυμαρικά, η οποία κατέγραψε αύξηση κατά 14% στην αγορασθείσα ποσό- τητα, η μέση τιμή αγοράς παρουσίασε μείωση κατά 13% από 1,86 ευρώ ανά κιλό σε 1,62 ευρώ ανά κιλό. Οι αλλαγές στις μέσες τιμές των τροφίμων ξεκαθαρίζουν σε ένα βαθμό το τοπίο, αν κάποια αλλαγή οφείλεται σε διατροφική τάση ή αγοραστική τάση, λόγω π.χ. μειωμέ- νου εισοδήματος. Έτσι, καταγράφεται ότι η μείωση στις αγορές φρούτων και λαχανικών είναι περισσότερο δια- τροφική τάση, καθώς η μέση τιμή παρουσιάζει μείωση κατά 5% και 8% αντίστοιχα. Πρακτικά δηλαδή οι κατανα- λωτές μείωσαν τις αγορές αυτών των προϊόντων από επιλογή και όχι λόγω τιμής, είτε λόγω αλλαγών στη δια- τροφή, είτε πιθανώς λόγω περικοπής σπατάλης. «Στροφή» σε προσφορές κι οικονομικά προϊόντα Τα social media έχουν φθάσει να επηρεάζουν το 16% των καταναλωτών στη διατροφή τους, ενώ και οι άλλες πηγές του διαδικτύου με 11% καταγράφουν τη σημασία των ψηφιακών μέσων. Νέα γενιά καταναλωτών Οι έρευνες καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφουν και μια συνο- λική τάση αλλαγής της διατροφής των καταναλωτών, με 4 στους 10 να επιβεβαιώνουν ότι το 2017 άλλαξαν τη διατροφή τους, και τη συγκεκριμένη τάση να είναι εντονότερη στις μικρότερες ηλικίες. Γενικότερα, τα στοιχεία δείχνουν ότι το ποσοστό των καταναλω- τών που επιλέγουν αποκλειστικά τη μεσογειακή κουζίνα μειώνεται όλο και περισσότερο όσο μικραίνει η ηλικία και, ειδικά στις ηλικίες κάτω των 35 ετών, το ποσοστό που επιλέγει την ελλη- νική διατροφή πέφτει κάτω από το 50%, με τους νέους να επιλέγουν ποικιλία από διαφορετικές κουζίνες. Πρόκειται για μία παγκόσμια τάση, η οποία σχετίζεται και με την ανάπτυξη του διαδι- κτύου και των κοινωνικών δικτύων, εργαλεία που διευκολύνουν τη διάχυση πληροφοριών από διαφορετικά μέρη του κόσμου. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι η νέα γενιά καταναλωτών επι- λέγει τη διατροφή του με βάση νέες πηγές επίδρασης και πληροφόρησης. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ένας στους δύο κατανα- λωτές κάτω των 35 ετών εμπιστεύεται τους γονείς-οικογένεια ως πηγή πληροφόρησης κι ακολουθεί η τηλεόραση με ποσοστό 24%. Τα νέα «κανάλια» όμως αρχίζουν να κερδίζουν «έδαφος». Τα social media έχουν φθάσει να επηρεάζουν το 16% των κατανα- λωτών για τη διατροφής τους, ενώ και οι άλλες πηγές του διαδικτύου με 11% καταγράφουν τη σημασία των ψηφιακών μέσων.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=