Fantastic! 1

H.P. LOVECRAFT Fantastic! 74 Tα πρώτα του διηγήματα, που έγραψε ενώ ήταν ακόμη παιδί, αν και σαφώς πρωτόλεια, διέθεταν τα σπέρματα της κατοπινής δημιουργικής δεινότητάς του. Tα περιβόητα φανταστικά διηγήματα του Πόε παρότρυναν τον Λάβκραφτ να γράψει το πρώτο του ολοκληρωμένο και αρτιότερο «αλά Πόε» διήγημα, το “The tomb” του 1917, γραμμένο όμως σε πιο προσω- πικό ύφος. Σε εκείνο το διήγημα εφαρμόζεται πρώτη φορά το γνωστό λαβκραφτικό στοιχείο: ο υπαινιγμός του απροσδιόριστου, και μάλιστα με αρκετή επιτυχία – ένα στοιχείο που θα αξιοποιήσει σε εκπληκτικό βαθ- μό στα μετέπειτα διηγήματα και στις νουβέλες του. Σημαντική καμπή στη συγγραφική δημιουργικότητα του Λάβκραφτ αποτελεί η καθοριστική γνωριμία του με τον ήδη γνωστό τότε συγγραφέα λόρδο Nτάνσανι [1878-1957], του οποίου οι συνθέσεις των ονειρο- τόπων και των ανύπαρκτων φανταστικών χωρών θα γοητεύσουν και θα εξάψουν σημαντικά τη φαντασία του Λάβκραφτ. Έργα του λόρδου Nτάνσανι όπως τα: Iστορίες ενός ονειροπόλου , Tο βιβλίο των θαυμάτων , Tα χρονικά του Pοντρίγκες κ.ά. θα επηρεάσουν βαθιά τον Λάβκραφτ, οδηγώντας τον στο να γράψει νταν- σανικά διηγήματα, όπως τα: “The doom that came to Sarmouth”, “Beyond the wall of sleep, “The white ship”, μαζί και το γνωστό “Statement of Randolph Carter”. Tο 1920 είναι μια ιδιαίτερα παραγωγική χρονιά για το συγγραφέα, που γράφει τα: “The cats of Ulthar”, μια ανατριχιαστική ιστορία τρόμου, όπου συνδυάζει τα ντανσανικά στοιχεία με τη σκοτεινή φαντασία, “Celephais”, μια μικρή απόπειρα σκιαγράφησης ενός προσωπικού κόσμου, “From beyond”, μια πρωτότυ- πη, ντελιριακή περιγραφή αλλόκοτων καταστάσεων που λαμβάνουν χώρα σε άγνωστες διαστάσεις, “The temple”, “The tree” και το σαφώς “ποετικό” “The music of Erich Zann”. Tην επόμενη χρονιά γράφεται ένα από τα πιο δημοφιλή και ολοκληρωμένα διηγήματά του: το “The nameless city”, ένα μικρό κομψοτέχνημα, ένα αριστούργημα εκπληκτικής γραφής, το πρώτο της γνωστής λαβκραφτικής μυθολογίας του Kθούλου. O ονειρικός και ντελιριακός χαρακτήρας της περι- γραφής, δοσμένος ποιητικά, φέρνει τον αναγνώστη ενώπιον ενός από τα πιο οραματικά και εφιαλτικά κατατόπια του λαβκραφτικού ονειροτόπου, ίσως απόρροια της γνωστής απέχθειας του συγγραφέα για τις χαώδεις μεγαλουπόλεις της Aμερικής. Tην ίδια περίοδο γράφει ένα από τα εφιαλτικότερα διηγήματά του, το “Herbert West: Reanimator”, μια «οδυνηρή» αλληγορία πάνω στην αλόγιστη επέμβαση της σύγ- χρονης επιστήμης στη φύση (συγκεκριμένα πάνω στον ίδιο τον άνθρωπο) και στα εφιαλτικά αποτελέ- σματά της. O Xέρμπερτ Γουέστ, ένα είδος αντιήρωα επιστήμονα, προσπαθώντας να βρει το μυστικό της αθανασίας, «ζωντανεύει» τα πτώματα. Στο τέλος πέ- φτει ο ίδιος, σαν ένας άλλος δόκτορας Φρανκεστάιν, θύμα των δημιουργημάτων του. Σαφώς ο Λάβκραφτ προσπάθησε να δώσει μια πιο προσωπική παραλλαγή του γνωστού μύθου της Mαίρης Σέλεϊ. Σ τα περισσότερα από τα διη- γήματα του Λάβκραφτ κάνει την εμφάνισή του το λαβκρα- φτικής εμπνεύσεως φανταστικό βιβλίο Necronomicon , η συχνή ανα- φορά στο οποίο στα κατοπινά δι- ηγήματα δίνει την εντύπωση πως πρόκειται για κάτι που πράγματι υπάρχει. H ικανότητα του συγγρα- φέα να ξεγελά τον αναγνώστη με ανύπαρκτα στοιχεία είναι παροιμι- ώδης, και σε αυτό τον μιμήθηκαν αρκετοί συγγραφείς. Όμως, παρά το γεγονός ότι ο ίδιος ο Λάβκραφτ αρνιόταν την ύπαρξη αυτού του βιβλίου, στα τέλη της δεκαετίας του ’70 κυκλοφόρησε από τις εκ- δόσεις Avon Books ένα βιβλίο με μαύρο εξώφυλλο και κάποια σύμ- βολα λαβκραφτικής τεχνοτρο- πίας, το οποίο έφερε τον τίτλο Necronomicon και, κατά τον συγ- γραφέα (κάποιον «μυστηριώδη» Simon), αποτελεί την περίληψη του αυθεντικού βιβλίου. Σύμφωνα με τα διηγήματα του Λάβκραφτ, το βι- βλίο αυτό γράφηκε στη Δαμασκό της Συρίας περί τον 8ο μ.X. αιώ- να από κάποιον που αποκαλού- ν τ αν « τ ρ ε λό ς Aρ αβα ς » , τ ο ν Abdul Alhazred. A π ο τ ε λ ο ύ ν τ α ν από περίπου 800 σελίδες και είχε μεταφραστεί σε διάφορες γλώσ- σες (λατινικά, ελληνικά, αγγλικά κ.ά.). Tο βιβλίο αυτό περιέγραφε κάποιες μεθόδους που προκαλού- σαν την εμφάνιση υπερφυσικών όντων και τεράτων, τα οποία χρη- σιμοποιεί κατά κόρον ο Λάβκραφτ στα διηγήματά του. Tο σύγχρονο Necronomicon, κατά το συγγραφέα του, περιλαμβάνει όποιο μέρος από το αυθεντικό υλικό διασώθηκε στο πέρασμα των αιώνων. O POΛOΣ TOY “NECRONOMICON” MIA MATIA ΣTO EPΓO TOY Απόσπασμα από το Necronomicon .

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=