Fantastic! 1

Fantastic! 54 βραβεία, αλλά είναι πολύ δύσκολο να βρει ανάλογα έργα γραμμένα από γυναίκες συγγραφείς διαφορετικών εθνι- κοτήτων και φυλών. Είναι η φεμινιστική επιστημονική φαντασία που διαπραγματεύεται ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ρατσισμό, το σεξισμό, τη σεξουαλική ταυτότητα, τις διακρίσεις και τις ανισότητες. Θα μπο- ρούσα να αναφέρω κάποια ονόματα και τίτλους, αλλά θεωρώ ότι είναι καλύτερα το ελληνικό αναγνωστικό κοι- νό να κάνει την έρευνα και να αποφασίσει ποια βιβλία και ποιους συγγραφείς θα διαβάσει, χωρίς τη δική μου υποκειμενική γνώμη. Υπάρχουν αρκετοί Έλληνες εκδότες που ασχολούνται με τη λογοτεχνία του φανταστικού. Μια ματιά στις ιστοσελίδες τους ή στα βιβλιοπωλεία αρκεί για την προσωπική επιλογή καθενός και καθεμίας. Όσον αφορά στους καταξιωμένους Αμερικανούς συγ- γραφείς του φανταστικού, η Αμερικανική Βιβλιοθήκη (Library of America) -ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχει δημιουργήσει τον πιο έγκυρο και αξιόπιστο λογοτεχνικό κανόνα και ο οποίος προβάλλει με επίση- μες εκδόσεις έργων την εθνική πολιτισμική κληρονομιά των ΗΠΑ- έχει επιλέξει να εντάξει μόνο έξι συγγραφείς του φανταστικού: τους Έντγκαρ Άλαν Πόου, Ρέι Μπρά- ντμπερι, Φίλιπ Κ. Ντικ, Ούρσουλα Κ. Λε Γκεν, Σαμουήλ Ντιλένι και Οκτάβια Μπάτλερ. Τα κύρια κριτήρια είναι η ποιότητα του συγγραφικού λόγου και η άχρονη διάστα- ση των έργων τους. Η μελέτη του φανταστικού είναι ακαδημαϊκό ζήτημα και χρειαζόμαστε φοιτήτριες και φοιτητές που θα ερευ- νήσουν και θα συμβάλουν με τον κόπο τους στην προ- βολή ξενόγλωσσων και ελληνόφωνων έργων φαντασίας και επιστημονικής φαντασίας. Ήδη έχει γίνει μια καλή αρχή με τις παρακάτω μεταπτυχιακές διατριβές: 1) «To Είδος της Επιστημονικής Φαντασίας στον Κινηματογρά- φο τον 21o αιώνα» (2016) της Ευδοκίας Στεφανοπούλου, 2) «Worldbuilding: Βασικά βήματα για την κατασκευή ενός φανταστικού κόσμου» (2018) της Αγγελικής Παντε- λίδη, οι οποίες εκπονήθηκαν στο Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας. 3) «Αναπα- ραγωγική Κλωνοποίηση: Η ανθρώπινη ταυτότητα των κλώνων, οι αρνητικές συνέπειες της κλωνοποίησης και η ορθή απόφαση περί απαγόρευσης αυτής, βασισμέ- να στα έργα Where Late the Sweet Birds Sang της Kate Wilhelm και Never Let Me Go του Kazuo Ishiguro» (2018) της Δάφνης Παπαστεργίου, που εκπονήθηκε στο διατμη- ματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σπουδές Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας και Πολιτισμού», της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ. 4) Η πρόσφατη μεταπτυχιακή διατριβή με τίτλο: «Προς μια διαλεκτική κριτική του φασματικού είδους της ελληνικής Επιστημονικής Φαντασίας: Ουτο- πία και Αλληγορία στον Νίκο Α. Μάντη και στην Ιωάννα Μπουραζοπούλου» (2021) του Πάνου Σταθάτου, που εκπονήθηκε στο Τμήμα Φιλολογίας του ΕΚΠΑ. Δε θα πα- ραλείψω να αναφέρω και τη διδακτορική διατριβή του Παναγιώτη Κρητικού, που εκπονήθηκε και ολοκληρώθη- κε το 2017 στο Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επι- κοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με τίτλο: «Κόμικς Κόσμοι του Φανταστικού: Οπτικοποίηση και Ιδεολογικές Αναπαραστάσεις στα fantasy comics». Δεν αναφέρω καθόλου τις ακαδημαϊκές μελέτες σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο που έχουν γίνει στο Τμήμα μου επειδή είναι γραμμένες στην αγγλική γλώσσα. Θα ήθελα εδώ να επαινέσω και την πρωτοβουλία του Δημήτρη Κολοβού και της Δήμητρας Φήμη για τη μετάφραση και επιμέλεια του βιβλίου Επιδράσεις της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στο Έργο του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν (Κέδρος 2021). F: Τα graphic novels έχουν διαδραματίσει και αυτά το ρόλο τους στην εξέλιξη και διάδοση του fantasy/Ε.Φ. genre. Βοηθά το είδος η οπτικοποίηση των ιστοριών; Ισχύει το ίδιο και για τις μεταφορές έργων στην τηλεόραση ή στον κινηματογράφο; Η Ούρσουλα Λε Γκεν και το βιβλίο της Το Αριστερό Χέρι του Σκότους , με την ανάγνωση του οποίου ξεκίνησε το ενδιαφέρον της δρος Παστουρματζή για την επιστημονική φαντασία.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=